اخبار دنیای ماشین

تعویض واشر سر سیلندر : چه زمانی باید اتفاق بیفتد و چگونه آن را انجام دهید

تعویض واشر سر سیلندر : چه زمانی باید اتفاق بیفتد و چگونه آن را انجام دهید

تعویض واشر سر سیلندر : چه زمانی باید اتفاق بیفتد و چگونه آن را انجام دهید

واشر سر سیلندر یکی از اجزای ضروری موتور شما است. سیلندرهای موتور را قادر می سازد تا با هم کار کنند تا ماشین را به جلو حرکت دهند. اگر واشر سر سیلندر خراب است، مشکل باید در اسرع وقت برطرف شود. هر چه مدت بیشتری برای تعمیر آن صبر کنید، آسیب های بیشتری باید تعمیر کنید. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چه زمانی، چرا و چگونه واشر سرسیلندر موتور خود را تعویض کنید.

واشر سر سیلندر  چیست؟

واشر سر سیلندر یکی از مهمترین واشرهای موتور است. مسیرهای بین بلوک موتور و سرسیلندر را می‌بندد و باعث می‌شود روغن و مایع خنک‌کننده در موتور بدون نشتی به داخل سیلندر یا خارج از موتور گردش کنند. واشر سر سیلندر نیز به عنوان یک عنصر انتقال نیرو عمل می کند و بر توزیع نیروی تولید شده توسط سیلندرها تأثیر می گذارد.

واشر سر سیلندر  یک جزء مهم موتور است که باید بتواند با افزایش تقاضای موتورهای مدرن مقابله کند. فشار احتراق بالای موتورهای دیزلی سوپرشارژ، چالش خاصی را برای واشر سر سیلندر  نشان می دهد.

سیستم های آب بندی مدرن با کارایی بالا بسیار قابل اعتماد هستند

طراحان و تامین کنندگان موتور زمان و تلاش زیادی را صرف توسعه محصولاتی کرده اند که می توان برای اطمینان از عملکرد ایمن حتی در شرایط بحرانی به آنها اعتماد کرد. سیستم‌های واشر سرسیلندر مدرن می‌توانند فشارهای بالا، دمای بالا و محیط‌های تهاجمی را در تمام طول عمر خودرو تحمل کنند.

وظیفه ی واشر سر سیلندر خودرو

واشرهای سرسیلندر علاوه بر جدا نگه داشتن رسانه های مختلف در موتور مانند گازها، آب و روغن و ایجاد یک مهر و موم خارجی، به عنوان عنصر انتقال نیرو نیز عمل می کنند. به عنوان مثال، واشر سر سیلندر  بین موتور و بلوک سیلندر تأثیر قابل توجهی بر توزیع نیرو در کل سیستم گیره دارد.

قدرت احتراق بالای موتورهای مدرن به این معنی است که واشر سر سیلندر باید به اندازه کافی قوی باشد تا در برابر دما و فشار بسیار بالا مقاومت کند. در گذشته، واشرهای سر اغلب از مس یا مواد کامپوزیتی که معمولاً حاوی گرافیت بودند ساخته می شدند. امروزه اکثر واشرهای سر از فولاد چند لایه (MLS) ساخته می شوند که از دو تا پنج لایه فولاد نازک با روکش لاستیکی تشکیل شده است.

اگرچه واشرهای سر این روزها بسیار سخت هستند، اما همچنان در معرض ساییدگی و پارگی هستند. اگر مشکلی در واشر سرتان پیش بیاید، روغن و مایع خنک‌کننده ممکن است به قسمت‌هایی از موتور نشت کنند که به آن‌ها تعلق ندارند، ایمنی را به خطر بیندازند و آسیب‌های پرهزینه‌ای ایجاد کنند. به همین دلیل است که واشر سر سیلندر که نشتی دارد باید در اسرع وقت تعویض شود.

چگونه می توانید بفهمید که واشر سرسیلندر نشتی دارد؟

شکستگی واشر سر سیلندر  که اغلب به آن واشر سر سیلندر دمیده می گویند، می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی در موتور شود. دانستن علائمی که نشان می دهد واشر سر سیلندر شما نشتی دارد، مهم است تا به سرعت مشکل را برطرف کنید و زمان از کار افتادن دستگاه خود را محدود کنید.

برای جلوگیری از آسیب موتور و اطمینان از طولانی ترین عمر ممکن، مهم است که از خرابی واشر سر سیلندر  محافظت کنید.

در صورت مشاهده هرگونه عملکرد غیرعادی موتور باید بلافاصله اقدام مناسب انجام شود.

مثلا:

  • شروع سرد ضعیف
  • از دست دادن قدرت
  • دمای مایع خنک کننده در ناحیه قرمز
  • روغن در مایع خنک کننده
  • آب و روغن باید در فواصل زمانی کوتاه پر شوند

در صورت بروز چنین مشکلاتی باید فوراً موتور را خاموش کرد و با متخصص مشورت کرد تا علت را مشخص کند.

اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، اغلب می توان از آسیب های عمده موتور و هزینه های بالای تعمیر جلوگیری کرد.

سرویس و بازرسی منظم خودرو و موتور در کارگاه نیز می تواند به حفظ ارزش خودرو در طولانی مدت کمک کند.

علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

گرم شدن بیش از حد موتور. هنگامی که مهر و موم واشر سر سیلندر منفجر می شود، ممکن است مایع خنک کننده نشت کند، به این معنی که موتور نمی تواند آنطور که نیاز دارد خنک شود.

سطح خنک کننده پایین بدون هیچ گونه نشتی آشکار. موتور ممکن است مایع خنک کننده را به داخل سیلندرهای بلوک موتور نشت کند.

حباب در رادیاتور یا مخزن خنک کننده. اینها در اثر خروج گازهای محفظه احتراق به داخل سیستم خنک کننده ایجاد می شوند.

از دست دادن قدرت. اگر واشر سر سیلندر سوراخ شده باشد باعث کاهش فشار در محفظه احتراق و کاهش قدرت موتور می شود.

دود اگزوز سفید. مایع خنک کننده ای که به داخل محفظه احتراق می ریزد می سوزد و دود سفید را آزاد می کند.

روغن موتور شیری. اگر خرابی واشر سر سیلندر باعث نشت مایع خنک کننده به مسیرهای برگشت روغن شود، روغن موتور می تواند ظاهری شیری به خود بگیرد.

نشتی های خارجی مایعی که از موتور نشت می کند ممکن است مایع خنک کننده یا روغنی باشد که از طریق شکاف در واشر سر سیلندر خارج شده است.

چرا تعویض واشر سر سیلندر دمیده شده مهم است؟

خطرات اصلی کار کردن موتور با واشر سر سیلندر منفجره عبارتند از:

گرم شدن بیش از حد. اگر موتور شما در حال از دست دادن مایع خنک کننده از طریق واشر سر سیلندر که نشتی دارد، ممکن است بیش از حد گرم شود و آسیب بیشتری به آن وارد شود.

خسارت جبران ناپذیر وقتی روغن موتور با مایع خنک‌کننده مخلوط می‌شود، رقیق می‌شود و نمی‌تواند سطح لازم روان‌کاری را ارائه دهد، که می‌تواند منجر به آسیب موتور شود که رفع آن غیرممکن است.

نحوه تعویض واشر سر سیلندر دمیده شده

نحوه تعویض واشر سر سیلندر دمیده شده

در زیر راهنمای کلی برای تعویض واشر سر سیلندر در موتور آورده شده است. توصیه می‌شود برای اطلاعاتی که مختص موتورتان است، به دفترچه راهنمای دستگاه خود نیز مراجعه کنید.

واشر سر سیلندر قدیمی را بردارید.

سطوح را تمیز کنید. هرگونه زنگ زدگی یا زباله را از سطوحی که با واشر سر سیلندر جدید شما در تماس است پاک کنید. در صورت لزوم از یک محصول تمیز کننده صنعتی استفاده کنید. صاف بودن سطوح سرسیلندر و بلوک موتور تاثیر بسزایی در عملکرد واشر سر سیلندر دارد.

قطعات را از نظر ناهمواری و اعوجاج بررسی کنید. این را می توان با استفاده از یک خط مستقیم و روش فاصله نور تعیین کرد. دستگاه تست صافی را روی سطح قرار دهید و آنها را با هم در برابر یک منبع نور مشاهده کنید. ابزار را روی سوراخ های پیچ از یک طرف به سمت دیگر و بالا و پایین حرکت دهید. هر گونه ناهمواری با تابش نور از میان شکاف ها قابل مشاهده است.

واشر سر سیلندر جدید را با دقت قرار دهید. با ردیف کردن ویژگی‌های آن با ویژگی‌های روی بلوک موتور و فشار دادن یکنواخت تا زمانی که در جای خود قرار گیرد، آن را کاملاً روی هر سوراخ سیلندر قرار دهید. در صورت لزوم، هنگام فشار دادن، واشر سر سیلندر را کمی تکان دهید تا مطمئن شوید که تمام گوشه‌ها و لبه‌های کناری روی سطوح همسان خود قرار گرفته‌اند – اما چیزی را مجبور نکنید! هنگامی که به درستی ردیف شود، واشر سر سیلندر به راحتی در جای خود قرار می گیرد.

اگر چیزی  درست به نظر نمی رسد، بررسی کنید که قطعه مناسب دستگاه خود را دارید و/یا مجدداً برای ناهمواری یا اعوجاج بررسی کنید.

پیچ و مهره های جدید نصب کنید. پیچ ها را به طور یکنواخت به سمت پایین بپیچانید تا زمانی که کاملاً محکم شوند، اما بسیار مراقب باشید که بیش از حد آنها را بچرخانید. اطمینان از انتخاب مناسب پیچ و مهره ها و اعمال روش صحیح سفت کردن، نقش مهمی در دستیابی به مهر و موم لازم دارد. به همین دلیل مهم است که همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. در برخی از موتورها، هنگامی که واشر سرسیلندر تعویض شده است، پس از تقریبا 50 ساعت استفاده از موتور، سرسیلندر باید دوباره سفت شود. برای دستورالعمل‌های خاص موتور خود، به دفترچه راهنمای سرویس خود مراجعه کنید.

درست کردن تنظیمات گشتاور

مشخصات گشتاور واشرهای سر از موتوری به موتور دیگر متفاوت است. رعایت مشخصات صحیح موتور برای جلوگیری از نشتی بسیار مهم است. برای اکثر انواع رایج موتورها، می توانید تنظیمات صحیح گشتاور را در کاتالوگ موتور ما بیابید.

مطالب مرتبط و مهم: 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *